Interjú Kormos Katalinnal

Kormos Katalin doktorandusz

A Geofizikai Tanszék doktoranduszával egy professzor tudományos örökségéről, egy folytatandó kutatásról és egy pálya kiválasztásról diskurálunk. Mi mással kezdődhet az őt bemutató beszélgetés, mint azzal, ami úgymond elől van, a napi feladatokkal.

Két aktuális dolog van, amit kiemelhetek, az egyik egy középiskolásoknak szóló játék, amely a CriticEl projekthez kötődik, ennél a szervezési teendőket kell ellátni, a következő fordulót tervezzük. A másik pedig egy konferenciára való jelentkezés, ehhez az absztraktot kell összeállítani.

Ennek mi a témája?

A tanszék korábbi vezetője dr. Csókás János professzor, kidolgozott egy eljárást, amellyel fúrási geofizikai mérések felhasználásával kőzetfizikai paraméterek becsülhetőek meg, például az áteresztőképesség, ezt a kutatást folytatom tovább.

Milyen előzetes állomásai voltak a doktoranduszi tanulmányoknak? Kérdezhetnénk úgy is, miért éppen geofizika?

A miskolci Jezsuita Gimnáziumban tanultam, ott matematika és informatika fakultációkra jártam. Ezek érdekeltek, igazából informatikus szerettem volna lenni, de akkori fejjel ezt meglehetősen férfias szakmának találtam, azóta persze nagyot fordult a világ. Ide tulajdonképpen azért jöttem, mert szerettem volna Miskolcon maradni, megnéztem az egyetem képzési palettáját, és ez tűnt a hozzám legközelebb állónak.

Voltak ismeretei korábban a geofizikáról?

Nem voltak, egyáltalán nem. Később az egyetemen környezetmérnökként végeztem, környezetgeofizikus-mérnöki szakirányon.

Közben azért történt egy, s más...

A diplomamunkámat a Geotermikus kutatás geofizikai vonatkozásai címmel írtam, melyben a geotermikus energia geofizikai kutatásával foglalkoztam, valamint a talajszondás hőszivattyús rendszert vizsgáltam.

S, a diploma után?

Próbáltam a szakmámban állást találni, egy miskolci székhelyű Kft.-nél dolgoztam, körülbelül egy évig, már előtte is ott voltam szakmai gyakorlaton, és náluk írtam a diplomamunkámat. Gyakornok voltam, lehetőségem adódott a laboratóriumi tudnivalók elsajátítására. Ezután egy pályázat révén kerültem ide a tanszékre, az akkori kutatási Támop projekt megvalósításában lettem tanszéki mérnök. Főként a mérőműszerekkel kapcsolatban voltak karbantartási, kalibrálási feladataim, valamint, mivel az informatika iránt érdeklődöm, ezért az ilyen irányú tanszéki teendőket is elvállaltam.

Belecsöppent egy tudományos közegbe...

Igen, a tanszéki mérnökösködés után lettem doktorandusz, ehhez kapcsolódóan csatlakoztam a CriticEl-hez.

Ekkorra már kialakul az a határozatott vonal, amivel foglalkozik vagy vannak olyan tudományterületek, amelyekhez később csatlakozik?

Amikor valaki t felvesznek a doktori képzésbe, már van egy választott témája, nekem ez a geofizikai inverziós módszerfejlesztés.

Mi lesz a konkrét doktori téma ezen vizsgálódási körön belül?

Alapvetően én most a fúrási geofizikai mérésekkel kőzetfizikai paramétereket határozok meg, első körben jelenleg a szivárgási tényezővel, áteresztőképességgel foglalkozom.

A CriticEl?

A CriticEl projektben a geofizikához tartozó modulban vagyok. A kritikus nyersanyagokra vonatkozóan vizsgáljuk a geofizikai módszereket, melyekkel kutathatóak azok. Jelenleg a geomágneses mérésekkel foglalkozom, magával a méréssel és a feldolgozási módszerfejlesztésében segédkezem.

Mi a hozadéka annak, hogy részese lehet a megvalósulásnak?

Mindig izgalmas megismerni új dolgokat, az ember látókörét szélesíti egy ilyen munka, s a nyugati példák alapján mondhatjuk, hogy az egyetemi kutatók élete is egyre jobban kötődik pályázati projektekhez.

A projekt megvalósítása több csoport együttműködésén alapul...

Nyilván, a közös munkának lehet csapatkovácsoló ereje, a kismodulok megvalósításánál ez nem feltétlenül érződik, de példának mondhatom ezt a középiskolás vetélkedőt, ennek a szervezése, a fordulók feladatainak kigondolása, ez csapatmunka.

Mit lehet tudni erről a vetélkedőről?

Ez egy középiskolásoknak szóló verseny, melynek célja a projekt bemutatása és az érdeklődés felkeltése a fiatalokban a szakmánk és a kritikus elemek iránt. Játékos formában szeretnénk őket közelebb hozni az egyetemhez. Első körben megoldottak már teszteket, kérdéssorokra válaszolhattak. A legjobb tíz csapatot eredményeik alapján kiválasztottuk, és most február 28-ára tervezünk egy vetélkedőt, ahol már személyesen egymás ellen versenyezhetnek a kétfős csapatok.

Mi a tétje, mit lehet nyerni?

Öt csapatot díjazunk nyeremény utakkal. Tanulmányi kirándulásokat nyerhetnek például Telkibányára és a Mátrai Erőműbe egyetemi professzorok kalauzolásával. A személyes találkozás nagy élményt jelenthet a diákok számára.

A játék címe?

Csak Kritikusan!

Projekt neve: CriticEl - "Nemzetközi együttműködésben
megvalósuló alapkutatás a kritikus
nyersanyagok hazai gazdaságfejlesztő
potenciáljának kiaknázására"
TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV -2012-0005