- Interjú Pap Zoltánnal
- Interjú Varga Teréziával
- Interjú Kormos Katalinnal
- Interjú Gerges Anitával
- Interjú Fekete Szandrával
- Interjú Tompa Richárddal
- Interjú Bulla Dáviddal
- Fiatal kutatóink
Interjú Tompa Richárddal
„ Egyrészt megismerem ezeknek a kritikus elemeknek, a bányászatuknak a problematikáját,ebből a szempontból tágul a látóköröm, felhasználásuk köre , a mennyiségek szempontjából is izgalmas kérdés, és hát elmélyülök egy olyan szoftver ismereteiben ami később is igen hasznos lehet. Lényegesek a projekt követelményei, hogyan lehet ezeknek megfelelni. Maguk a ritkaföldfémek, az hogy nemigen foglalkoztak velük Magyarországon kuriózumnak számítanak, másrészt mi szakmai alapon nyertük meg ezt a projektet, mert bányászattal, földtannal és előkészítés technikával egyszerre, egy helyen más nem foglalkozik csak mi. Ez a sokszempontúság, igencsak kiszélesíti a szakmai horizontot. Mindemellett szakmai kapcsolatokban is várhatóan lesz hozadéka ezeknek a munkáknak…”
- Most halasztom a doktorimat, mert doktorandusz voltam, illetve lennék, de mivel államilag finanszírozott státuszban voltam, ami teljes állásnak számít, emiatt a projektben nem vehetnék részt csak maximum félállásban, de a képzésem halasztása miatt már teljes munkaidőben a projektnek dolgozom.
- Mi volt a doktoranduszi témaköre?
- Magyarországi szenek lennének a témáim, elsősorban a fekete szenek kitermelési és felhasználási lehetőségei, azon belül is a tiszta szén technológiák, a felszín alatti szénelgázosítás irányában indult el a dolog, ami most a projektben való részvételem miatt kissé lassabban halad.
- Hogyan csöppent a projektbe és mik a feladatok?
- Az érintett elemek előfordulásainak modellezése kapcsán... 3D-s modellezésről van szó, még nem tudom a konkrét végkifejletet , ami lehet egy termelés megtervezése, vagy korábbi bányászati tevékenységeket modellezünk, bányatérképet feldolgozni és ezt modellezni, mindegyik lehet feladat. Van egy modellező programunk, amit a tanszék használ, a Surpac. Nemrégiben vásárolta meg a tanszék és folyamatosan az oktatásba is bevonjuk. Ez egy, relatíve széles körben elterjedt bányászati szoftver,amit a projektben is szeretnénk felhasználni modellezésre.
Jelenleg a szakirodalmi kutatásokat végezzük - ezeknek a kritikus elemeknek a világban és Magyarországon előforduló termelési adatait és bányászati technológiáit dolgozzuk fel. A projektnek az a lényege, hogy a magyarországi lehetőségeket feltárjuk, miközben mi a témakörnek ezen a szegmenseivel foglalkozunk, a többi intézetben a hazai előfordulásokkal , a hulladékból való visszanyeréssel, stb. foglalkozik, ugyanebben a témakörben. Ha jól tudom az első kiadványkötetben ez található majd, a másodikban,- ami a munkákról napvilágot lát - , a pátkai fluorit teljes bányászati jellegű feldolgozása lesz a feladatunk. Abban feltétlenül megjelenik a modellezés.
- Mennyire korszerű ez a technológia, amivel Ön dolgozik?
- Feltétlenül az… a világ vezető bányászati cégei is alkalmazzák ezt a programot. Bányászati tervezésre, földtani modellezésre, bányászati tevékenység ütemezésére. Meglehetősen korszerű, eléggé elterjedt szoftver, és több mint 110 országban használják a világon. - Megjelenik valami eredetiség ebben a munkában?
- Még ez nem látszik, reméljük… egyelőre ismerkedünk, legalábbis én, a témával,illetve a szoftverrel.
- Beszéljünk régi dolgokról. A középiskola utáni döntésről.
- Én elég sok időt töltöttem a felsőoktatásban, mondhatjuk így. Eredetileg, amikor középiskolát végeztem, akkor én Debrecenbe mentem tanulni, geográfus lettem, meg földrajz tanár, és utána jöttem ide. Amikor elkezdtem az egyetemi tanulmányokat , már akkor Debrecenben éreztem, hogy más, valami ilyen irányba kell fordulnom, de úgy döntöttem, ha elkezdtem akkor be is fejezem az ottani tanulmányokat. Gondolkodtam a levelező képzésen, de azok a kurzusok, amelyek indultak nekem nem voltak érdekesek , ezért jöttem nappalira. Az utolsó ötéves képzésben végeztem bányamérnökként.
- Hogyan került a doktoranduszi „vonalra”?
- A szüleim alapvetően támogattak abban, hogy tanuljak, meg forszírozták is, általános és középiskolás tanulmányaim alatt nem lehetett mondjuk rossz jegyet haza vinni, egy idő után ez átbillentem a másik oldalra , ahogyan tanultam és még mindig és még mindig, Amikor végeztem nem éreztem magamtól távol állónak a tudományos pályát, de a felsőoktatás jelenlegi helyzete miatt nem feltétlenül tűnik szerencsés döntésnek.
- Mi lehet ennek a projektnek a hozadéka az Ön számára?
- Egyrészt megismerem ezeknek a kritikus elemeknek, a bányászatuknak a problematikáját,ebből a szempontból tágul a látóköröm, felhasználásuk köre , a mennyiségek szempontjából is izgalmas kérdés, és hát elmélyülök egy olyan szoftver ismereteiben, ami később is igen hasznos lehet. Lényegesek a projekt követelményei, hogyan lehet ezeknek megfelelni. Maguk a ritkaföldfémek, az hogy nemigen foglalkoztak velük Magyarországon kuriózumnak számítanak, másrészt mi szakmai alapon nyertük meg ezt a projektet, mert bányászattal, földtannal és előkészítés technikával egyszerre, egy helyen más nem foglalkozik csak mi. Ez a sokszempontúság, igencsak kiszélesíti a szakmai horizontot. Mindemellett szakmai kapcsolatokban is várhatóan lesz hozadéka ezeknek a munkáknak, újabb emberek újabb ismerkedések és ismeretek… Azután azt gondolom, ez a szakmai érvényesülésnek is lehet egy következő lépcsőfoka. Legalábbis én úgy tekintem.