- Interjú Pap Zoltánnal
- Interjú Varga Teréziával
- Interjú Kormos Katalinnal
- Interjú Gerges Anitával
- Interjú Fekete Szandrával
- Interjú Tompa Richárddal
- Interjú Bulla Dáviddal
- Fiatal kutatóink
Interjú Kormos Katalinnal
Kormos Katalin doktorandusz
A Geofizikai Tanszék doktoranduszával egy professzor tudományos örökségéről, egy folytatandó kutatásról és egy pálya kiválasztásról diskurálunk. Mi mással kezdődhet az őt bemutató beszélgetés, mint azzal, ami úgymond elől van, a napi feladatokkal.
Két aktuális dolog van, amit kiemelhetek, az egyik egy középiskolásoknak szóló játék, amely a CriticEl projekthez kötődik, ennél a szervezési teendőket kell ellátni, a következő fordulót tervezzük. A másik pedig egy konferenciára való jelentkezés, ehhez az absztraktot kell összeállítani.
Ennek mi a témája?
A tanszék korábbi vezetője dr. Csókás János professzor, kidolgozott egy eljárást, amellyel fúrási geofizikai mérések felhasználásával kőzetfizikai paraméterek becsülhetőek meg, például az áteresztőképesség, ezt a kutatást folytatom tovább.
Milyen előzetes állomásai voltak a doktoranduszi tanulmányoknak? Kérdezhetnénk úgy is, miért éppen geofizika?
A miskolci Jezsuita Gimnáziumban tanultam, ott matematika és informatika fakultációkra jártam. Ezek érdekeltek, igazából informatikus szerettem volna lenni, de akkori fejjel ezt meglehetősen férfias szakmának találtam, azóta persze nagyot fordult a világ. Ide tulajdonképpen azért jöttem, mert szerettem volna Miskolcon maradni, megnéztem az egyetem képzési palettáját, és ez tűnt a hozzám legközelebb állónak.
Voltak ismeretei korábban a geofizikáról?
Nem voltak, egyáltalán nem. Később az egyetemen környezetmérnökként végeztem, környezetgeofizikus-mérnöki szakirányon.
Közben azért történt egy, s más...
A diplomamunkámat a Geotermikus kutatás geofizikai vonatkozásai címmel írtam, melyben a geotermikus energia geofizikai kutatásával foglalkoztam, valamint a talajszondás hőszivattyús rendszert vizsgáltam.
S, a diploma után?
Próbáltam a szakmámban állást találni, egy miskolci székhelyű Kft.-nél dolgoztam, körülbelül egy évig, már előtte is ott voltam szakmai gyakorlaton, és náluk írtam a diplomamunkámat. Gyakornok voltam, lehetőségem adódott a laboratóriumi tudnivalók elsajátítására. Ezután egy pályázat révén kerültem ide a tanszékre, az akkori kutatási Támop projekt megvalósításában lettem tanszéki mérnök. Főként a mérőműszerekkel kapcsolatban voltak karbantartási, kalibrálási feladataim, valamint, mivel az informatika iránt érdeklődöm, ezért az ilyen irányú tanszéki teendőket is elvállaltam.
Belecsöppent egy tudományos közegbe...
Igen, a tanszéki mérnökösködés után lettem doktorandusz, ehhez kapcsolódóan csatlakoztam a CriticEl-hez.
Ekkorra már kialakul az a határozatott vonal, amivel foglalkozik vagy vannak olyan tudományterületek, amelyekhez később csatlakozik?
Amikor valaki t felvesznek a doktori képzésbe, már van egy választott témája, nekem ez a geofizikai inverziós módszerfejlesztés.
Mi lesz a konkrét doktori téma ezen vizsgálódási körön belül?
Alapvetően én most a fúrási geofizikai mérésekkel kőzetfizikai paramétereket határozok meg, első körben jelenleg a szivárgási tényezővel, áteresztőképességgel foglalkozom.
A CriticEl?
A CriticEl projektben a geofizikához tartozó modulban vagyok. A kritikus nyersanyagokra vonatkozóan vizsgáljuk a geofizikai módszereket, melyekkel kutathatóak azok. Jelenleg a geomágneses mérésekkel foglalkozom, magával a méréssel és a feldolgozási módszerfejlesztésében segédkezem.
Mi a hozadéka annak, hogy részese lehet a megvalósulásnak?
Mindig izgalmas megismerni új dolgokat, az ember látókörét szélesíti egy ilyen munka, s a nyugati példák alapján mondhatjuk, hogy az egyetemi kutatók élete is egyre jobban kötődik pályázati projektekhez.
A projekt megvalósítása több csoport együttműködésén alapul...
Nyilván, a közös munkának lehet csapatkovácsoló ereje, a kismodulok megvalósításánál ez nem feltétlenül érződik, de példának mondhatom ezt a középiskolás vetélkedőt, ennek a szervezése, a fordulók feladatainak kigondolása, ez csapatmunka.
Mit lehet tudni erről a vetélkedőről?
Ez egy középiskolásoknak szóló verseny, melynek célja a projekt bemutatása és az érdeklődés felkeltése a fiatalokban a szakmánk és a kritikus elemek iránt. Játékos formában szeretnénk őket közelebb hozni az egyetemhez. Első körben megoldottak már teszteket, kérdéssorokra válaszolhattak. A legjobb tíz csapatot eredményeik alapján kiválasztottuk, és most február 28-ára tervezünk egy vetélkedőt, ahol már személyesen egymás ellen versenyezhetnek a kétfős csapatok.
Mi a tétje, mit lehet nyerni?
Öt csapatot díjazunk nyeremény utakkal. Tanulmányi kirándulásokat nyerhetnek például Telkibányára és a Mátrai Erőműbe egyetemi professzorok kalauzolásával. A személyes találkozás nagy élményt jelenthet a diákok számára.
A játék címe?
Csak Kritikusan!